Készítette: Simovits Ágnes
Korosztály: 14-18 éveseknek ajánlott
Idő: 45-60 perc
Az óra célja: Felhívni a gyelmet a sztereotípiák veszélyes voltára.
Kellékek: A4-es lapon egy kacsa vagy bármely állat rajza / páronként vagy egyénenként
egy. Színes ceruzák

1. Diktálj le 10 jelzőt. Például: szorgalmas, részeges, érzelmes, lusta, precíz, jólöltözött,
gazdag, fukar, udvarias, kövér stb.
2. A diákok mindegyikhez írnak egy nemzetet, asszociáció alapján.
3. Párokban/3-as csoportokban összehasonlítják asszociációikat. Az osztály átbeszéli az
érdekes hasonlóságokat.
4. Tanár beszélget arról a csoporttal, hogy egy-egy nemzetet mi jellemez még. –
Kultúra, hagyományok stb. Érdemes kitérni különböző témákra: étkezés, zene, öltözködés,
tánc, színek, tevékenységek stb., hogy majd a rajzolásnál sok minden eszükbe jusson.
5. Diákok kiegészítik a kacsa rajzát, úgy hogy nagyon magyar legyen.

6. Kis csoportokban bemutatják egymásnak a magyar kacsa sztereotípiáját. Átbeszélik
a hasonlóságokat.
7. Az osztály együtt megbeszéli, hogy ők maguk is „magyar kacsák-e” és hogy miért
hamisak a sztereotípiák.
8. Kiállíthatók a rajzok, hogy mindenki lássa mindenkiét, de óra után vigyék haza.
Megjegyzés: Érdemes nem túlragozni a témát, mert unalmassá válhat. A kamaszok is
nagyon élvezik a rajzolást.
Jó felvezetés egy komolyabb beszélgetéshez, egy aktuális probléma kibeszéléséhez.