Készítette: Simovits Ágnes
Korosztály: 14-18 éves korosztálynak ajánlott
Az óra célja:
Csoportépítés, együttműködés kialakítása
Annak felismerése, hogy az embereket többféle ok késztetheti arra, hogy elhagyják
otthonukat.
Eszközök:
A fentihez hasonló háborús állapotot bemutató képek felvágva 4-6 darabra, létszámtól
függően.
Csomagolópapírok, filctollak, bluetack

Idő: kb 60 perc
Források: http://www.bbc.com/news/world-europe-24636868
http://www.puppetwoman.org/j257/index.php/my-resources/category/4-moving-beyond-sectariansim
MBS Young Adults Youth and School Complete Manual

Bemelegítés: Nincs szükség külön feladatra, mert a csoportokat kialakító feladatot erre is
lehet használni.
A foglalkozás menete:
1. A puzzle darabokat kiosztja a tanár és a diákok némán megtalálják azokat az
embereket, akiknél a kép többi darabja van. A kialakuló csoportok dolgoznak aznap
együtt.
2. A csoportok közösen összegyűjtik, hogy milyen lehet az élete egy hasonló korú diáknak,
aki abban az épületben lakott. Mi nincs az életében és mi van rövid és hosszútávon. (pl
használati tárgyak, ruhák, játékok, könyvek, iskola, pénz, szépség, család, barátok, étel,
stb). Két oszlopban felírják a listát, majd felteszik a falra, hogy a többi csoport össze
tudja vetni a sajátjával.
3. Térképen megnézik, hol vannak a világon menekülttáborok, egy-két okot
összegyűjtenek, hogy miért ott. Tanár itt tanít, kiegészít, pontosít.
4. Rövid tanári magyarázat a push and pull kifejezés értelmezéséről.
5. Az osztály fele összegyűjti a push faktorokat, a többi csoport a pull faktorokat. Új
csoportok alakulnak és elmondják egymásnak. Ez azért jó, mert visszamehet a
barátaihoz, és több kedve lesz beszélni.
6. Menekülttáborok térképén megnézik, hogy egy-egy konkrét helyre mi küldi/vonzza a
menekülteket.
Taszító faktorok: környezeti okok, gazdasági okok, munkalehetőség hiánya, rossz
életkörülmények, népsűrűség, fegyveres kon iktusok, politikai instabilitás,
faji/etnikai/vallási üldözés ,stb
Vonzó faktorok: munkalehetőség, magasabb jövedelem, jobb életkörülmények, jobb
életszínvonal, ott élő rokonok, példák stb.