Szeretettel ajánljuk Klaus Mertes SJ Felelősséget tanulni című könyvét, melyben sok évtizedes tapasztalatát foglalja össze az ignáci pedagógiáról.
Ignác a jezsuita rend megalapításával „lelkeket” szeretett volna segíteni. Ignác a Lelkigyakorlatokban leírt módon fontolta meg az iskolaalapítás kérdését és arra a következtetésre jutott, hogy az iskolák alapítása hatékony eszköz lehet fő céljának eléréséhez… Az ignáci pedagógiát tárgyaló alábbi gondolatok azon előfeltételekből indulnak ki, amelyeket A jezsuita nevelés alapjai és Az ignáci pedagógiai paradigma című művekben találunk. Gondolataim elsődleges hivatkozási alapja a Lelkigyakorlatok könyve.
Klaus Mertes SJ
Mivel ez a könyv egy meghatározott tartalmi modellre vonatkozó konkrét gyakorlati utasításokat tartalmaz, különösen alkalmas arra, hogy az ignáci gondolkodásmód alapvető tartalmi választásait követve konkrét javaslatokkal szolgáljon a mai iskolai gyakorlat számára.
Tartalom
- Előszó
- 1. Alaphelyzet: A tanár-diák kapcsolat
- Visszafogott magatartásmód
- Szűkszavúság
- A reflexió
- A gyakorlás
- 2. A konfliktusra vonatkozó szabályok és a határok meghúzása
- A jóindulat
- A megértés biztosítása
- A helyesbítés
- A határok meghúzása
- 3. Milyen legyen az iskola?
- Az iskola és az Isten
- Istendicséret és az iskola
- Az istentisztelet begyakorlása
- A testtartás gyakorlása
- A szertartás begyakorlása
- A diákok méltósága
- Ént mondani
- Nemet mondani
- A diákok jogai
- Felelősség
- Képesség a hibázásra
- A nevelés célja
- A teljesítmény és az elitképzés problémája
- Kiállás a szegények mellett
- 4. Vétek és megbocsátás az iskolában
- 5. Befejezés
- Utoszó a magyar kiadáshoz