Készítette: Simovits Ágnes
Életkor: 14-18 év
Kellékek: állítások, sarkok címkéi
Idő: 30-60 perc
Célok: Diákok szembesüljenek azzal, hogy véleményünk nem feltétlenül azonos, hogy
esetenként önellentmondásokhoz is tartalmaz, valamint, hogy magatartásunk nagyon
könnyen kirekesztővé válhat. Beszélgetés arról, hogy mi motiválja véleményalkotásunkat
és mennyire vagyunk hajlandók felvállalni azt.
Alapötlet: Moving Beyond Sectarianism
1. Bemelegítés: 5 -10 perc
Helycsere játék. Diákok körben állnak, vagy székeken ülnek. Egy diák a kör közepébe áll,
neki széke sincs. A játék célja, hogy kikerüljön a körből, és valaki más kerüljön be. A diák
mond egy felszólítást: pl: “Cseréljen helyet mindenki, aki ma farmert visel.” Miközben a
diákok mozognak, ő is megpróbál helyet találni magának. Fontos, hogy az agresszió-
lökdösődés tilos. Gyors, pergő, vidám legyen a játék, és ne legyen hosszabb 10 percnél.
Variáció: A tanár mond állításokat, és aki úgy érzi, rá vonatkozik az adott kijelentés, helyet
cserél.
Lehetséges állítások:
Egyetemre szeretnék menni.
A legális alkohol fogyasztás korhatárát 16 évre kellene csökkenteni.
Magyar vagyok.
Járok templomba.
A szegénység nem az én problémám.
Nem vagyok előítéletes.
2. A tevékenység menete:
1. Tanár kijelöl a teremben 3 sarkot: IGEN, NEM, NEM TUDOM
2. Tanári magyarázat arról, hogy mi az az énközlés Pl: „A bevándorlók veszélyesek.” helyett
„Félek, amikor bevándorlók jönnek szemben az utcán.” Egyéb használható kifejezések:
úgy érzem/ attól tartok/azt hiszem/ nem értek egyet vele/
3. Tanár egyenként felolvas 5- 6 állítást, a diákok pedig véleményük alapján a megfelelő jel
alá tanár csoportosulnak.
4. A tanár minden mozgás után megkérdezi az egyes csoportokat, hogy miért álltak
oda. Természetesen nem kötelező válaszolni, de érdemes elérni, hogy minél
többen megszólaljanak.
Lehet egymás véleményére reagálni.
Énközléssel természetesen. Ha valaki menet közben meggondolja magát, mert másképp értelmezte az
állítást, vagy új szempontot kapott, változtathat a helyén. Fontos, hogy a véleményüket
mindig énközléssel kezdjék mondani.
5. Beszélgetés:
Hogyan érezted magad?
Éreztél valamilyen nyomást a véleményed megformálásához? Befolyásolt, hogy a többiek melyik sarokba mentek?
Tartottál attól, hogy a véleményedet félreértik majd?
Lehetséges állítások, melyeket érdemes úgy meg/átfogalmazni, hogy a tevékenységet
követő beszélgetéshez, a következő órához kapcsolódjon:
A menekültválság meg fog oldódni hamarosan.
Béke lesz Szíriában.
A menekültek veszélyesek az emberek biztonságára.
A menekülteket integrálni kell a társadalomba.
Mindenki ott élhet, ahol szeretne.
A bevándorlók gazdasági okok miatt jönnek Európába.
A különböző kultúrából érkezők nem akarnak alkalmazkodni a befogadó ország
kultúrájához.